6 likes
Avatarspiegels
Hoe doe je de opstelling?
Ga voor een van de twee schermen staan.
Als je dicht genoeg staat, zal de vorm op het scherm op jou beginnen lijken en je bewegingen nabootsen.
Wat is de wetenschap erachter?
Motion capture technologie kan jouw bewegingen vastleggen en omzetten naar een animatie. Hoe dat hier werkt? Simpel: een dieptecamera ‘scant’ je. Hij brengt in kaart hoe je beweegt. Op basis van die gegevens zet een computerprogramma jouw bewegingen om in een 3D-figuur. En die zie je op het scherm.
Ook game- en filmmakers vinden deze technologie top. Zo kunnen ze de bewegingen van actrices en acteurs veranderen in de bewegingen van dieren, draken, trollen of ruimtewezens. Wat zou jij graag willen worden?
Motion capture van je gezicht
Je kan de bewegingen van het volledige lichaam van acteurs en actrices vastleggen, maar… je kan ook enkel gaan voor een specifiek lichaamsdeel. Bijvoorbeeld het gezicht. Dat heet ‘facial motion capture’. Zo kan een animatiefiguur op een realistische manier emoties tonen. Een bekend voorbeeld is Benedict Cumberbatch. Zijn gezicht en emoties werden omgetoverd in die van de draak Smaug in ‘The Hobbit’-trilogie.
Motion capture voor dieren
Zag jij al eens spreeuwen die als een zwerm door de lucht vliegen en lijken te dansen? Hoe doen ze dat zonder tegen elkaar te botsen? En hoe bestudeer je zo’n grote groep vogels allemaal tegelijkertijd, ook die in het midden die je niet goed ziet? Dat kan met motion capture camera’s.
Voorganger van motion capture
Voor motion capture er was, gebruikten makers van animatiefilms een rotoscoop. Dat is een apparaat dat een acteur of actrice filmde. Die beelden werden geprojecteerd op een tekentafel, waardoor de tekenaar die makkelijk kon overtrekken. Zo leken de bewegingen van tekenfilmfiguurtjes, zoals Sneeuwwitje, net echt.
Hoe doe je de opstelling?
Ga voor een van de twee schermen staan.
Als je dicht genoeg staat, zal de vorm op het scherm op jou beginnen lijken en je bewegingen nabootsen.
Wat is de wetenschap erachter?
Motion capture technologie kan jouw bewegingen vastleggen en omzetten naar een animatie. Hoe dat hier werkt? Simpel: een dieptecamera ‘scant’ je. Hij brengt in kaart hoe je beweegt. Op basis van die gegevens zet een computerprogramma jouw bewegingen om in een 3D-figuur. En die zie je op het scherm.
Ook game- en filmmakers vinden deze technologie top. Zo kunnen ze de bewegingen van actrices en acteurs veranderen in de bewegingen van dieren, draken, trollen of ruimtewezens. Wat zou jij graag willen worden?
Motion capture van je gezicht
Je kan de bewegingen van het volledige lichaam van acteurs en actrices vastleggen, maar… je kan ook enkel gaan voor een specifiek lichaamsdeel. Bijvoorbeeld het gezicht. Dat heet ‘facial motion capture’. Zo kan een animatiefiguur op een realistische manier emoties tonen. Een bekend voorbeeld is Benedict Cumberbatch. Zijn gezicht en emoties werden omgetoverd in die van de draak Smaug in ‘The Hobbit’-trilogie.
Motion capture voor dieren
Zag jij al eens spreeuwen die als een zwerm door de lucht vliegen en lijken te dansen? Hoe doen ze dat zonder tegen elkaar te botsen? En hoe bestudeer je zo’n grote groep vogels allemaal tegelijkertijd, ook die in het midden die je niet goed ziet? Dat kan met motion capture camera’s.
Voorganger van motion capture
Voor motion capture er was, gebruikten makers van animatiefilms een rotoscoop. Dat is een apparaat dat een acteur of actrice filmde. Die beelden werden geprojecteerd op een tekentafel, waardoor de tekenaar die makkelijk kon overtrekken. Zo leken de bewegingen van tekenfilmfiguurtjes, zoals Sneeuwwitje, net echt.