School workshop The soda thief (NL)
Find the culprit
Your students will be immersed in a real crime story as true investigators. In that story, the supervisor was just robbed. Fortunately, the culprit left several traces, so we can find out who committed the crime through all kinds of experiments.
The workshop provides a real challenge for your students, who must use all the hints and information on their own to complete the tests. Moreover, if they manage to put all the data together, they will (hopefully) arrive at the final solution to the mystery!
Conduct experiments
There are a total of 4 experiments: for instance, your students have to weigh out powders, measure liquids, do chromatographic research, compare creams and, above all, work logically and attentively.
Your pupils will work in groups of 2 and each pair will receive all the necessary materials to complete the tests. For each experiment, there is an experiment sheet that supports them in carrying out the trial. Excitement right to the end guaranteed!
At Technopolis
Did you know you can also book this workshop separately? If you combine it with a class visit, you will pay €9.90 admission per pupil in addition to the price for the workshop (or €10 if visiting after 1 September 2024).
€ 255 (for up to 24 pupils) or € 305 (for up to 28 pupils) per workshop
5th and 6th grade primary school
Max. 28 pupils
1 hour
On a Thursday or Friday. Time to be agreed upon reservation.
Booking can be done via this link
At your school
This workshop can also take place at your school.
€ 370 (for max. 24 pupils) or € 510 (for max. 28 pupils) + € 0.70/km travel cost
5th and 6th grade primary school
Max. 28 pupils
1 hour
On a Monday or Tuesday. Time to be discussed when booking.
Request a quotation
This workshop will help you tick off some of the learning outcomes (NL)
Wetenschap en Techniek
1.1 De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren.
1.2 De leerlingen kunnen, onder begeleiding, minstens één natuurlijk verschijnsel dat ze waarnemen via een eenvoudig onderzoek toetsen aan een hypothese.
1.3 De leerlingen kunnen in een beperkte verzameling van organismen en gangbare materialen gelijkenissen en verschillen ontdekken en op basis van minstens één criterium een eigen ordening aanbrengen en verantwoorden.
2.6 De leerlingen kunnen illustreren hoe technische systemen onder meer gebaseerd zijn op kennis over eigenschappen van materialen of over natuurlijke verschijnselen.
2.7 De leerlingen kunnen in concrete ervaringen stappen van het technisch proces (het probleem stellen, oplossingen ontwikkelen, maken, in gebruik nemen, evalueren) herkennen.
2.9 De leerlingen kunnen een probleem ontstaan vanuit een behoefte, technisch oplossen door verschillende stappen van het technisch proces te doorlopen.
2.13 De leerlingen kunnen een eenvoudige werktekening of handleiding stap voor stap uitvoeren.
2.16 De leerlingen zijn bereid hygiënisch, nauwkeurig, veilig en zorgzaam te werken.
Sociale vaardigheden (leergebiedoverschrijdend)
1.4 De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen.